JADE. SKARB MAJÓW.
Kolekcja Guatemala to podróż do serca Ameryki Środkowej – tam, gdzie ręce rzemieślników zamieniają kamień w talizman, a nici w opowieść. Jadeit, niegdyś święty kamień Majów, dziś jest sercem minimalistycznej biżuterii. Towarzyszą mu barwne bransoletki z tkanin ręcznie tworzonych przez kobiety K’iche’ oraz kimona uszyte z materiałów z miasta Chichicastenango. Każdy element tej kolekcji to dialog tradycji z nowoczesnością. To opowieść o ciągłości i transformacji – o tym, jak dawne symbole mogą żyć w nowej formie i jak rzemiosło staje się uniwersalnym językiem. To szacunek do historii i odwaga, by pisać ją dalej.
Guatemala
Krótki naszyjnik z zielonego jadeitu z geometrycznymi zawieszkami z kolekcji Gwatemala
Naszyjnik z obsydianu złocistego ze srebrnymi zawieszkami z kolekcji Guatemala
Geometryczny pin z różowym nakrapianym jadeitem z kolekcji Guatemala
LOS COLORES DE GUATEMALA
Najnowsza podróż ORSKA prowadzi do Gwatemali, gdzie to, co przeszłe, stale spotyka się z teraźniejszym, a tradycje przodków wciąż żyją w codzienności. Kraj, który pulsuje energią i intensywnymi kolorami zachwycił Annę Orską naturalnie barwioną tkaniną oraz jadeitem, świętym kamieniem Majów. W kolekcji Guatemala połączyliśmy te dwa światy – duchowość kamienia i pamięć tkaniny. Artefakty stworzone w podróży niosą w sobie historie zakorzenione w kulturze, ale otwarte na nową podróż, już z Tobą w roli bohaterki. To kolekcja o ciągłości i transformacji – o tym, jak dawne symbole mogą żyć w nowej formie i jak rzemiosło staje się uniwersalnym językiem. To szacunek do historii i odwaga, by pisać ją dalej.
BIUTERIA Z JADEITEM
Jadeit najczęściej występuje w odcieniach zieleni – od delikatnej, mlecznej mięty po intensywną zieleń szmaragdową, znaną jako jadeit cesarski. Jednak natura potrafi zaskakiwać: jadeit może być również biały, różowy, lawendowy, niebieskawy, a nawet czarny. Dla starożytnych Majów jadeit był czymś więcej, niż kamieniem. Był darem bogów, symbolem życia, siły i wieczności. Uważano, że jego kolor odzwierciedla energię natury. Z jadeitu tworzono maski rytualne, amulety i biżuterię, które nosili królowie i kapłani. Kamień miał chronić przed złymi duchami i zapewniać pomyślność w zaświatach. Często wkładano go zmarłym do ust – jako symbol oddechu życia, który miał prowadzić duszę do wieczności. W Gwatemali, kolebce cywilizacji Majów, jadeit do dziś jest żywym symbolem tożsamości i tradycji. Każdy kawałek tego kamienia nosi w sobie echo dawnej magii i głęboki szacunek do natury. To dlatego jest głównym bohaterem kolekcji stworzonej w tym środkowoamerykańskim kraju. Kamienie w formie ostrosłupów, stożków i okrągłych kaboszonów „ubraliśmy” w srebrne lub pozłacane nowoczesne formy, które wykonaliśmy w naszym warsztacie. W minimalistycznych naszyjnikach, długich kolczykach, pierścionkach z okazałym kamieniem, jadeit nie traci swej istoty, lecz zyskuje nowy kontekst.
TKANA BIŻUTERIA
Nieodłączną częścią gwatemalskiej kultury są ręcznie tkane i naturalnie barwione tkaniny. Nosi się je jako wyraz dumy z przynależności do potomków Majów, więc kolory często odwołują się do ich tradycji i symboliki. Czerwień oznacza wschód, początek; czarny reprezentuje zachód, związany z końcem dnia i odpoczynkiem. Biały to północ, miejsce duchowości, mądrości i spoczynku przodków. Żółty oznacza południe, symbolizując urodzaj i zbiory. Każdy region w Gwatemali posiada swój unikalny wariant stroju, stworzonego z tkaniny, której kolory i wzory stanowią swoisty „język” mówiący o pochodzeniu i tożsamości osoby, która go nosi. Tym językiem zapisuje się historie przodków, lokalne tradycyjne, odwołania do codzienności.
W kolekcji Guatemala tkanina ma dwa oblicza. Pierwsze odnajdziesz w limitowanych bransoletkach. Powstały z autentycznych pasów tkanych ręcznie w górskich regionach Gwatemali, gdzie lokalne rzemieślniczki wciąż kultywują tradycyjne techniki przekazywane z pokolenia na pokolenie. Nitki barwione są metodami znanymi od stuleci – przy użyciu ziół i insektów – a następnie tkane tradycyjnymi krosnami. Każdy pas to efekt cierpliwej, ręcznej pracy, w której zawiera się szacunek dla przyrody i dziedzictwa kulturowego. Tkanina ta niegdyś stanowiła ważny element stroju Majek. Pasy służyły kobietom do owijania talii, by utrzymać huipil — tradycyjną bluzkę — oraz spódnicę. Po ich kolorach i wzorach można było rozpoznać stan cywilny, pozycję społeczną, a nawet przynależność wspólnotową właścicielki. Motywy zdobiące pasy miały też znaczenie symboliczne i rytualne — przedstawiały cztery strony świata, naturę, duchy przodków lub motywy kosmiczne. Niekiedy służyły również jako ozdoby do włosów. Bransolety wykonane z tych pasów są unikatowe i limitowane — każda różni się detalami i kolorem, pochodząc z innego fragmentu oryginalnej tkaniny.
KIMONA W KOLORACH GWATEMALI
Drugie oblicze odnajdziesz w kimonach. Limitowana linia uszyta jest z tkanin z miasta Chichicastenango, w którym tkanina jest nie tylko materiałem – jest językiem. To opowieść, którą kobiety snują bez słów – poprzez nić, splot, wzór. Każdy kolor jest fragmentem pamięci. Gdy intensywne barwy przenikają w spokojną formę kimona, powstaje nowa opowieść. Ascetyczne linie stają się ramą dla kalejdoskopu gwatemalskich kolorów, a codzienność zamienia się w ceremonię. Kimono ORSKA to manifest, że moda może być pamięcią, a barwa narracją o tradycji i kobiecej sile.
Na co dzień minimalistyczne modele pięknie łączą się z dżinsami lub prostą sukienką, dodając im lekkości i nonszalancji. Zimą kimono efektownie zastąpi ciepły sweter, a wiosną i jesienią sprawdzi się jako stylowe okrycie wierzchnie. To prawdziwa kwintesencja dopamine color – wprowadza energię i środkowoamerykańską radość nawet w najbardziej szare miesiące. Dla tych, którzy lubią iść pod prąd, powstały odważne propozycje w kontrastowych odcieniach fuksji, żółci i fioletu. To ukłon w stronę wolności i kolorowego sprzeciwu wobec monotonii. Wystarczy dodać do kimona oryginalny pin z kolekcji Guatemala lub okazały naszyjnik z jadeitem, by jeszcze skuteczniej przyciągać spojrzenia – i komplementy.
