Anna Orska regularnie podróżuje w bliższe i dalsze zakątki świata, aby odnaleźć rzemieślniczą esencję kultury i zinterpretować ją według własnej wrażliwości. W poszukiwaniu inspiracji oraz rzadkich, unikalnych materiałów i technik, artystka wybiera destynacje słynące z wysokiej jakości rękodzieła, nierzadko odległego od jubilerstwa. W miejscowościach o wielopokoleniowych, rzemieślniczych tradycjach poszukuje mistrzów w swych dziedzinach, gotowych dzielić się wiedzą i umiejętnościami. Dotychczas pozwoliło to projektantce czerpać z kunsztu nepalskich jubilerów, indonezyjskich i meksykańskich rzeźbiarzy, peruwiańskich tkaczy, wietnamskich mistrzów lakowania oraz marokańskich tówrców lamp. Orska eksploruje także polskie rzemiosła i charakterystyczne dla naszego kraju surowce, adaptując je do jubilerskich form. Owocem tych wypraw jest nowoczesna, geometryczna kolekcja z bursztynu szlifowanego w pomorskich pracowniach czy biżuteria z kryształowymi komponentami powstałymi w karkonoskiej Hucie Julia, ostatniej hucie szkła kryształowego w Polsce.
Drewno i poroże
Kembali w języku indonezyjskm oznacza powrót. Anna Orska powróciła na wyspę Bali, na której osiem lat temu powstała jej druga kolekcja, oparta na rzemiosłach Świata. Od czasu pierwszej wizyty wiele rzeczy pozostało niezmiennych, a jednak wszystko jest w jakiś sposób inne. Projektantka nie przestała czerpać inspiracji z rękodzieła innych kultur, lecz z każdą podróżą zdobywała doświadczenie i coraz lepsze zrozumienie ludzi i tradycji z różnych zakątków świata. Chcąc przypomnieć sobie od czego zaczęła się jej przygoda z etniczną sztuką powróciła do Indonezji, nie wątpiąc, że światowa kolebka rzemiosła ponownie przyniesie inspirację.
czytaj dalejMetaloplastyka
Kolejny rozdział podróżniczej opowieści Anna Orska napisała w Maroku. Zachwycający kolorami i bardzo różnorodny Marrakesz skusił ją szerokim wachlarzem unikalnych technik, głęboko zakorzenionych w kulturze Maghrebu. Zgłębienie tajników tych rzemiosł wymagało aż pięciu wypraw. W ich trakcie projektantka podziwiała gebs (gipsowe dekoracje budynków) i zellij (ręcznie wycinane ceramiczne mozaiki), spróbowała drewnianej snycerki oraz odwiedziła warsztaty tkaczy i farbiarzy. Najbardziej jednak zachwyciły ją rzemieślnicze pracownie metaloplastyki, w których wytwarzane są lampy o misternej, ażurowej strukturze. To niejubilerskie rzemiosło Anna Orska postanowiła przełożyć na język biżuterii.
czytaj dalejSzkło kryształowe
Jeszcze w ubiegłym stuleciu karkonoskie tradycje szklarskie prężnie się rozwijały, czyniąc z regionu główny ośrodek szkła kryształowego w Polsce. Z czasem jednak hutnicze zwyczaje zaczęły wygasać. Zostało tylko jedno miejsce, które jest nośnikiem rzemieślniczej historii regionu: Huta Julia. Ta ostatnia huta szkła kryształowego w kraju przez kilka ostatnich miesięcy była pracownią Anny Orskiej, projektantki biżuterii, która podróżuje po warsztatach świata w poszukiwaniu rzadkich, wymierających rzemiosł. Dziedzictwo piechowickich projektantów zainspirowało dialog ORSKA z hutniczą tradycją.
czytaj dalejBursztyn
Bursztyn jest symbolem polskich wybrzeży. Od lat zachwyca także za granicą. Anna Orska w podróży do pomorskich warsztatów, definiuje go na nowo. W artystycznej biżuterii projektantka zderza ze sobą organiczny materiał oraz tworzywo, które powstało z morskich odpadów. W nowoczesnych formach zamyka stworzony przez naturę bursztyn i syntetyczny kamień, wykonany przez człowieka.
czytaj dalejTkanina
Wysoko w Andach, gdzie bije serce Peru, każdego dnia przędzie się tysiące metrów nici. Całe społeczności małych wiosek gromadzą się, by wspólnie pracować i przekazywać swe umiejętności kolejnym pokoleniom. Każdy ręcznie wykonany przedmiot jest osobistą opowieścią tkacza, manifestacją unikalnego doświadczenia jego życia i społeczności. Ta wspólnotowość zachwyciła Annę Orską, która postanowiła dopisać swoją część do tych niezwykłych historii.
czytaj dalejRzeźby alebrijes
Słowo „Meksyk” przywołuje szereg skojarzeń. Mogą dotyczyć słońca, plaż, pustyni, meksykańskiego temperamentu czy Azteków. Możliwości jest mnóstwo, jednak z pewnością kraj o tylu barwach nie pozostawia nikogo obojętnym. Gorąca, pełna życia kultura ukształtowała nie mniej energiczną sztukę. To właśnie one uwiodły Anię Orską i kazały ruszyć w poszukiwaniu inspiracji do stworzenia nowej kolekcji biżuterii...
czytaj dalejLaka i perły
Kierunek został wybrany nieprzypadkowo - zatoka Halong to malownicze miejsce, w którym zadrzewione góry wyrastają wprost ze szmaragdowej wody. W toni morskiej kryje się jednak znacznie więcej niż tylko skały. Jest to znana lokalizacja hodowli morskich pereł. Gdy jednak samodzielne połowy nie wchodzą w grę, trzeba poszukać alternatywnego pomysłu na kolekcję.
czytaj dalejBalisjkie rzeźby
Indonezja cieszy się mianem światowej kolebki rzemiosła artystycznego. Miejscowe tradycje rodziły się jeszcze przed narodzinami Chrystusa, dzięki m.in. chińskim, indochińskim, muzułmańskim oraz hinduistycznym wpływom. Zachwycają oryginalne wytwory kultury brązu, zdobne tkaniny i plecionki, srebrna oraz złota biżuteria. Anna Oska, osiadając w niewielkim rodzinnym gospodarstwie niedaleko Ubud na wyspie Bali, miała jednak w głowie zupełnie inne rzemiosło.
czytaj dalejRepusowanie w srebrze
Wyprawa ku podnóżom Himalajów nie należy do łatwych i bezpiecznych. Jednak po trzydziestogodzinnej podróży najróżniejszymi środkami transportu Annie Orskiej udało się w końcu dotrzeć do małej wioski Pharping, niedaleko Kathmandu. Projektantka zamieszkała w buddyjskim klasztorze i otworzyła tymczasowy warsztat jubilerski. Zanim jednak powstały biżuteryjne elementy, projektanta w towarzystwie mistrza, musiała odwiedzić sporo osób.
czytaj dalej