ORSKA
Zapraszamy do kontaktu: sklep@orska.pl I 501 152 719
Kolekcja Kembali - balijskie rzeźby w rozkwicie

Kembali w języku indonezyjskm oznacza powrót. Anna Orska powróciła na wyspę Bali, na której osiem lat temu powstała jej druga kolekcja, oparta na rzemiosłach Świata. Od czasu pierwszej wizyty wiele rzeczy pozostało niezmiennych, a jednak wszystko jest w jakiś sposób inne. Projektantka nie przestała czerpać inspiracji z rękodzieła innych kultur, lecz z każdą podróżą zdobywała doświadczenie i coraz lepsze zrozumienie ludzi i tradycji z różnych zakątków świata. Chcąc przypomnieć sobie od czego zaczęła się jej przygoda z etniczną sztuką powróciła do Indonezji, nie wątpiąc, że światowa kolebka rzemiosła ponownie przyniesie inspirację.

Podczas pierwszej wyprawy do Indonezji udało się nawiązać cenne relacje, które przetrwały do dziś. Anna przyjechała na wyspę z miesięczną wizytą, na zaproszenie Dobleta, prowadzącego warsztat, w którym powstawała pierwsza balijska kolekcja ORSKA. Mieści się on w niewielkiej wiosce niedaleko Ubud, która jeszcze kilka lat temu była pełna rzemieślników rzeźbiących ręcznie w tradycyjnych balijskich materiałach. W małej miejscowości było mnóstwo niewielkich, rodzinnych zakładów i indywidualnych rzemieślników, którzy rzeźbili w domach, na podwórzach, a nawet na ulicach. Choć warsztat Dobleta przetrwał, a nawet rozwinął się, wiele innych okolicznych pracowni zniknęło. Wyspa Bali została mocno doświadczona przez pandemię koronawirusa, ponieważ przez 18 miesięcy była zamknięta dla turystyki. Przez ten czas wielu twórców zwróciło się w stronę innych zajęć. Widok małego rzemieślniczego zagłębia przekształcającego się w rolniczą wioskę, przepełnia nostalgią. Balijczycy jednak odnajdują, pogodę ducha, stabilizację i spokój w swych niezmiennych rytuałach, które wiążą ich z naturą i duchowością.  

Wyspa Bali

Balijskie świątynie

Po przyjeździe do warsztatu Annę przywitały znajome twarze. Wciąż pracują tam te same osoby – bracia, wspierani przez pozostałych członków rodziny. Wszyscy serdeczni i uśmiechnięci, rozbrajają naturalnością. Mimo, że żyją w miejscu uważanym przez wielu za raj na Ziemi, dla nich to po prostu dom. Zamiast wyprawami nad spektakularne wybrzeże, zajmują się łowieniem ryb w lokalnym jeziorze. Zamiast podróży po okolicznych wyspach, codziennie odprawiają dziękczynne rytuały w domowej świątyni i spędzają czas ze swoimi wielopokoleniowymi rodzinami. Najwyższym priorytetem są ceremonie, które obchodzone są zaskakująco często. Na ich czas wszystko inne ustaje, a przygotowania do ceremonii same w sobie stanowią rytuał całych społeczności.

Niewielkie rzeźby z drewna arang oraz poroża jeleni (cyklicznie przez nie zrzucanego), powstawały w dwóch warsztatach – jednym znanym, oraz drugim, z którym po raz pierwszy projektantka nawiązała współpracę. Jakość wytwarzanych w tym miejscu przedmiotów zachwyca, same w sobie są małymi dziełami sztuki. Białe i czarne rzeźby są niezwykle misterne i pełne detali. Uzyskanie takiej jakości jest możliwe jedynie dzięki długiej tradycji tej techniki wśród ich mistrzów. Od stuleci pracują oni w tradycyjnych materiałach, przekazując z pokolenia na pokolenie swoje umiejętności, które doskonalą latami. Każda z małych rzeźb była wykonywana od kilku do kilkunastu godzin, po to by następnie zyskać w pracowni ORSKA, bogate oprawy ze srebra i złoconego mosiądzu, oparte na indonezyjskich zdobieniach.

Rzeźbienie ornamentów na Bali

Płaskorzeźba z Bali

Praca w warsztacie na Bali

Rzeźbiona czaszka z Bali

Pola ryżowe na Bali

Choć wyspa ewoluowała pozostała niezmienna w swej tożsamości. Zostało to odzwierciedlone w biżuterii z kolekcji Kembali w postaci węża, nazywanego w języku indonezyjskim ode. Ten pozytywny w balijskiej kulturze symbol, reprezentuje niekończącą się przemianę, podczas której odrzucamy to co już nie pasuje, aby zrobić miejsce na nowe. Wąż pojawia się każdym projekcie, otaczając palce i nadgarstki w formie srebrnych i pozłacanych pierścionków oraz bransolet. Wyrzeźbiony z drewna, spływa po dekoltach jako naszyjnik i wije się na piersi jako broszka. W wielu projektach biżuterii wąż stał się oprawą dla równie ważnych, rzeźbionych, balijskich symboli, jakimi są kwiaty hibiskusa, chryzantemy, róży czy lotosu. Towarzyszą one mieszkańcom wyspy w ich codziennych obrzędach, wyznaczających rytm dnia, roku, a nawet życia i przypominając, że najważniejszym rytuałem jest powrót do natury.

Balijska biżuteria w interpretacji ORSKA ewoluowała od geometryzowanych motywów zwierzęcych i totemicznych, do delikatnych linii kwiatów. Minimalistyczne oprawy z mosiądzu zamieniła na zdobne, wijące się kształty węży i faktury łusek, pozłacane lub wykonane ze srebra. W efekcie powstała biżuteria zmysłowa i kobieca. Kolekcja Kembali zachowując indonezyjską tożsamość zakwitła na nowo jeszcze pełniej. Znajomo, a jednak inaczej.

Rzeźbiony na bali naszyjnik wąż

Długi, rzeźbiony w drewnie naszyjnik wąż

Biżuteria rzeźbiona na Bali marki ORSKA

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium